Rondreis Thailand met tieners in de meivakantie

Thailand – het land van de glimlach – is een droombestemming voor velen. Bij onze gastblogger Natasja stond deze bestemming bovenaan haar wensenlijstje. Zij heeft deze meivakantie een rondreis Thailand gemaakt. Ze heeft 3 tieners en in deze blog kun je hun avonturen lezen!

wat arun bangkok thailand met tieners rondreis

Op rondreis naar Thailand met het gezin

Al enige jaren wilden wij graag met onze kinderen een verre reis maken. Onder andere covid gooide roet in het eten, maar uiteindelijk kunnen wij ook zeggen hoe mooi en geweldig een rondreis door Thailand is. Van tevoren lazen wij ons in via websites en boeken. Wat wilden we gaan bezoeken? Waar willen we overnachten? Wat leggen we vast en wat nog niet? Want backpacken met z’n tweetjes of als gezin met 3 kinderen op vakantie gaan is niet te vergelijken. En zelf vind ik het eigenlijk wel prettig als ik wat zekerheid heb met waar we zullen overnachten.

Bangkok tuinen bij Butterfly Garden gardesn tuin thailand met tieners rondreis meivakantie

De eerste kennismaking met Thailand: Bangkok

Ja, die vliegreis naar Thailand is wel lang. Hier stel je je van te voren op in. Zonder vliegreis geen verre vakantie. Nu hadden wij een directe vlucht van Amsterdam naar Bangkok, dus geen tussenlanding. We vlogen eind van de middag dus door de nacht heen. Met vervolgens een tijdsverschil van 5 uur kwamen we een soort van de volgende dag aan in Bangkok. Hier werden we opgewacht door een plaatselijk vervoersbedrijf die ons naar ons hotel bracht. Omdat we in de meivakantie een rondreis door Thailand maken, eind april, zaten we in het staartje van het droge, hete seizoen. Nu bleek er ook nog een hittegolf te zijn. Maar het verschil tussen heel heet en super heet kan ik niet echt voelen.

In Bangkok hebben we 4 nachten in een hotel met zwembad overnacht. Na een buffetontbijt gingen we al op tijd op pad om voor het heetst van de dag toch al iets te kunnen bezoeken. Ik noem de bekende What Pho (Tempel van de liggende Boeddha) alsook the Grand Palace (het Koninklijk Paleis). Verder hebben we varanen gespot in het Lumpinipark en brachten een bezoek aan The Bangkok Butterfly Garden, een gratis te bezoeken vlindertuin. Vroeg in de avond, tegen zonsondergang, gingen we opnieuw op pad om wat te eten. Dit deden we zowel op straat in Chinatown, als in een soort foodhall in bijvoorbeeld Terminal 21. Maar ook bij kleine stalletjes op straat was dit prima te doen. Tussen al deze bezoeken door koelden we overdag af in het zwembad bij het hotel.

streetfood bangkok vrouw met eten op markt

Nationaal park Kao Sok tijdens rondreis Thailand

Na onze eerste kennismaking met Thailand verruilden we het drukke Bangkok voor de natuur en jungle van Nationaal park Kao Sok. Deze trip hebben we van tevoren in Nederland al helemaal geboekt, met hulp van Thailand Travel. Deze trip bestond uit een verblijf nabij het Nationaal park, de transfer naar het park en een overnachting op het meer. En daarna een transfer terug naar hetzelfde verblijf om even terug te schakelen. Kortom een pakket wat zelfs buiten het seizoen (bijvoorbeeld in januari) al snel vol zit. Ik raad je dan ook aan om je overnachting op het meer in Kao Sok vooraf vast te leggen, al dan niet via een Nederlandse tussenpersoon.

Wij verbleven de eerste dag en nacht vlakbij de meren van Nationaal park Kao Sok. Even landen en wennen aan de vochtigheid van dit stuk natuur. Warm is het nog steeds en in de vroege avond kun je verzekerd zijn van een stevige regenbui, soms met onweer. Het is niet voor niets een regenwoud natuurlijk. Bij onze accommodatie stonden dan ook paraplu’s. Regenjassen hadden we niet eens bij ons. Het is ook nog steeds warm natuurlijk, dus dat zou toch maar gaan plakken. Muggenspray hebben we in Bangkok gekocht waar ze eigenlijk zeiden dat het niet nodig was. We hebben het uiteindelijk ook niet gebruikt omdat het wel mee viel met de muggen.

Kao Sok boottocht thailand

Kao Sok in vogelvlucht

De boottochten op de meren van het Nationaal park Kao Sok waren prachtig! Al viel onze jongste toch in slaap tijdens deze tocht. Waarschijnlijk door een optelsom van de autorit, de boottocht zelf, de warmte en het geluid van de benzinemotor van de longtail boot. We volgden hier een programma met een groep andere mensen uit verschillende landen. Hier waren wij het enige gezin met kinderen, wat op zich prima was. De gids was een vrolijke local. Ook hij sliep die nacht bij de gezinnen die deze ‘huisjes op water’ runnen.

Kao Sok boot thailand
khao sok jungletocht locals huisjes thailand met kinderen rondreis

We maakten hier ook nog een voettocht van een half uur door de jungle. We zagen aapjes, een hagedis, hoorden vogels en leerden over verschillende planten waar je beter vanaf kon blijven en waarom. Na een korte boottocht bezochten we een kleine grot. Waar ze in Frankrijk de meest serieuze verhalen vertellen over hun stalagmieten en -tieten werd er hier met schaduwen gespeeld tot je Winnie de Pooh zag of kreeg je weer het meest hilarische verhaal te horen over een andere schaduw. Uiteindelijk via dezelfde weg weer terug. En waar onze kinderen echt niet allemaal fan zijn van wandelen (dat hadden we in Bangkok wel weer gemerkt), liepen ze hier uiteindelijk met de gids voorop en heb ik geen van hen horen klagen.

kao sok huisjes op het water thailand meivakantie tieners

Op naar zon, zee en strand

Na het geweldige avontuur in de jungle van Thailand ging de rondreis verder en werd het tijd voor zon, zee en strand. We kozen ervoor om eerst naar het snorkeleiland Koh Tao te gaan. Hier zouden we nog een beetje activiteit combineren met chillen aan het strand of zwembad. Na een lange autorit naar de haven van Surat Thani gingen we aan boord van de veerboot. Een catamaran van Lomprayah bracht ons in een aantal uur naar Koh Tao. Op Koh Tao hebben wij dan ook heerlijk kunnen snorkelen en was het elke dag stralend, warm en zonnig. Ook hebben we een boottocht gemaakt naar het nabij gelegen Koh Nuang Yuan. Op dit snorkeleiland staat inmiddels een resort waardoor je dit eiland alleen nog kunt bezoeken tussen exact 10u ’s ochtends en 15u ’s middags. De rest van de dag is het eiland exclusief voor de gasten van het resort.

Koh tao Koh Nuang Yuan thailand rondreis

Je betaalt op Koh Nuang Yuan entree geld, waarmee ze zeggen het eiland schoon en opgeruimd te houden. Dat wil niet zeggen dat je er geen flesdopjes en andere kleine troepjes meer vindt helaas. Ook is het meenemen van plastic waterflessen verboden, die worden ingenomen. Een hervulbare fles is wel toegestaan. Daarnaast vragen ze je reef-safe zonnebrandcrème te gebruiken. Maar wat dit exact inhoudt is eigenlijk niet duidelijk, aangezien er ook zonnebrand wordt verkocht die claimen reef-safe te zijn terwijl ze nog steeds schadelijke ingrediënten gebruiken. Zolang je een crème gebruikt in plaats van een spray zit je al deels goed. Tel daar de minder schadelijke stoffen voor je eigen huid bij op met natuurlijke zonnefilters en ik denk dat je al een heel eind komt.

Koh Tao zonsondergang sunset beach thailand

De rondreis Thailand afsluiten met een weekje niks doen

Na onze zonnige en warme dagen op Koh Tao verruilden we ons resort in voor een pracht van een afsluiter op Koh Samui. Dit eiland ligt iets zuidelijker en is stukken groter dan Koh Tao. Hier hadden we dan ook af en toe wat bewolking en zelfs 1 regenbui. Maar afkoelen doet het dan nog steeds niet echt, gelukkig maar wat mij betreft. We hadden een geweldige accommodatie waarbij de kinderen een eigen kamer en badkamer hadden. En toch waren we met elkaar verbonden door een tuin/buitenkeuken met privézwembad. Ik kan me voorstellen dat dit met heel jonge kinderen niet prettig is, maar voor ons was dit echt het ultieme vakantiegevoel.

koh samui infinity pool thailand

Ook op het strand waren we snel. Dit resort beschikt ook over een infinity pool. Deze meivakantie was meteen onze zomervakantie. Dus afsluiten met zon, zee en strand na de volle, maar intens mooie dagen op de andere plekken van onze rondreis Thailand was echt een kers op de taart. Ook hier hebben we nog een enkel uitstapje gemaakt, maar eigenlijk wilden we ook vooral nog wat moois bewaren omdat we graag nog eens terugkomen op Koh Samui. Wellicht in combinatie met een van de andere prachtige plekken in Thailand. Want het noorden hebben we bewust overgeslagen, omdat de reis zo al bomvol indrukken zat. En hier gaat iedereen op zijn/haar eigen manier mee om. Daar moet je tijdens het plannen van zo’n reis met je gezin ook rekening mee houden, vind ik.

koh samui thailand rondreis godin met armen godin van mededogen guanyin

Workshop Muai Thai in Thailand

Onze oudste dochter traint in Nederland bij een thai boks school. Daarom wilde zij in Thailand graag een workshop of privéles volgen. We boekten vanuit Nederland een les bij een vooraanstaande Muai Thai school in Bangkok. Deze zit vaak al snel vol. Later op de eilanden die wij bezochten heeft zij nog enkele lessen gevolgd bij andere scholen. Mijn man vond deze scholen via Instagram en na enig contact heen en weer kon zij een uurtje boksen. Ze heeft een hoop geleerd en heeft zo toch kunnen sporten wat ze anders enorm zou hebben gemist die weken. Aanrader als je van Muai Thai of Thaiboksen houdt.

In heel Thailand worden ook veel kooklessen of -workshops gegeven. Dit hebben wij deze vakantie niet gedaan, maar als we ooit terug gaan doen we dit zeker. We horen van andere Thailand bezoekers echt goede verhalen. Het eten in Thailand vonden wij echt heerlijk en we hadden het achteraf graag geleerd klaar te maken. Zeker het bekende toetje mango sticky rice was favoriet. Al gingen de kipstokjes op straat, de kip cashew en de pad thai er ook wel in. Achteraf zag ik dat er op Koh Tao ook erg leuke DIY workshops werden gegeven. Misschien voor een volgende keer of alvast een tip voor jou als je nog gaat…

muah thai thai vechten boksen bangkok thailand kickboksen rondreis

Reizen naar het buitenland

Wil je nog meer lezen over toffe bestemmingen? Lees dan zeker ook deze blogs!